Tuesday 17 December 2019

Merekabentuk banglo 1 tingkat untuk En. Hambali

banglo 1 tingkat
Medium : Autocad + 3ds Max + Adobe Photoshop

Konsep : Modern Contemporary
Keluasan : 2,240 kp (46' x 56')

Assalammualaikum wbt..

Dikongsikan sebuah lagi rekabentuk banglo 1 tingkat untuk En. Hambali dibina di Melaka. Ketika entri ini ditaip, rumah banglo ini telahpun berada di dalam fasa pembinaan yang kemajuan kerjanya telah mencapai 75% ditapak. Saya mengenali pemilik ini melalui kakak beliau yang juga pembaca blog saya. Terima kasih kepada Puan Dianah kerana sudi membaca serta memperkenalkan saya kepada pemilik. Agak lucunya di sini, sehingga ke hari ini saya tidak pernah berjumpa dengan adik beliau walaupun rumah beliau telah hampir siap dibina. Semuanya diberi kepercayaan kepada kakak beliau untuk menguruskan hal berkaitan rumah bermula dari fasa rekabentuk, fasa pembinaan sehingga ke fasa siap. Dimaklumkan adik beliau sebenarnya bekerja diluar kawasan atau off shore di dalam bidang berkaitan oil & gas yang mana komitmen masa untuk sentiasa berada di luar negara. 

Baiklah. Secara ringkasnya, banglo ini berkeluasan 2,240 kakipersegi berkonsepkan Modern Contemporary yang mengambil sedikit sentuhan tropical resort. Konsep ini amat diminati oleh pemilik yang mana ia berkonsepkan elemen lebih santai, bersih serta susunatur ruang yang praktikal selari dengan kedudukan dan layout tanah sediada. Mempunyai ruang kedudukan siling tinggi di bahagian ruang makan memberikan efek yang luas serta nyaman. 

Untuk aspek susunatur ruang, banglo ini memiliki 1 ruang tamu berserta foyer, 1 ruang famili, ruang makan menghadap ke halaman hadapan, 4 bilik tidur termasuk bilik tidur utama, ruang dapur serta 3 bilik air. Jajaran bangunan ini direkabentuk secara melintang yang mana memberi kelebihan dari aspek visual yang boleh dilihat secara terus rupa fasad bangunan dengan sekali pandang sahaja tanpa berpusing ke seluruh bangunan. Itulah salah satu kelebihan banglo ini boleh diketengahkan serta dihiasi dengan skema warna yang moden dan bersih sebagai pelengkap. 

Pandangan dari hadapan 

Pandangan dari sudut sisi

Pandangan dari atas

Sedikit gambar yang sempat diambil oleh pemilik di tapak bina.





No comments:

Post a Comment