Monday 10 September 2012

urban sketch : armenian street, penang - siri 2

Sambungan dari entri yang lalu : 

Berada di bandar Georgetown Penang ini banyak memberi saya inspirasi untuk melukis. Lakaran yang dibuat berdasarkan dengan apa jua objek pegun, arkitektur & landskap kejur yang menarik pandangan mata. Dengan masa yang agak singkat di sana, saya cuba mendapatkan gambaran panorama serta urbanscape yang telah diterjemahkan melalui lukisan.


Deretan pasu bunga dengan pokok buluh memesongkan pandangan mata daripada melihat tembok yang begitu kosong. Scene diambil di perkarangan An'nur Ancasa Hotel, Penang di mana tempat kami bermalam.


Cobble boulders dengan kemasan chipping stone menghiasi landskap hadapan hotel memisahkan lot & deretan kedai di hadapan.


Rumah kedai dua tingkat kelihatan separuh bahagian yang tinggal. Mungkin faktor semulajadi binaan yang telah uzur memaksa pemilik meruntuhkan bangunan secara terdesak. Scene diambil dari tingkat 3 hotel ke arah bangunan di seberang jalan.


Bangku rehat yang agak unik terdapat di perkarangan bangunan Muzium Islam Pulau Pinang atau lebih dikenali dulu sebagai Rumah Syed Al-Attas.


Proses mewarna dijalankan bersama kelengkapan : A6 sketch pad, berus & watercolour.

Kompilasi lakaran yang disatukan.

No comments:

Post a Comment