Tuesday 19 February 2013

urban sketch : tingkap


Waktu lunch saya hari ini telah terisi. Baru sebentar tadi saya berjaya menyiapkan 1 lakaran menggunakan pensel di atas kertas buku sketch pad bersaiz A5. Nampaknya percubaan kedua saya melakar di dalam kereta kali ini lebih berjaya. Situasi melakar lebih mudah kerana hanya menggunakan medium pensil yang cuma mengambil masa sekitar 20 minit. Lakaran tingkap ini di ambil dari deretan sebuah rumah kedai lama terletak di Jalan Tun Tan Cheng Lock di mana ia merupakan satu laluan dengan lakaran Rumah Penginapan Hereen House yang saya hasilkan tempoh hari. Visual tingkap ini sangat cantik dan menarik perhatian saya. Sebahagian besar material binaan menggunakan kayu yang diukir dan diakhiri dengan kemasan cat bertonakan kontras.

Situasi melakar agak genting seketika kerana kelihatan pemilik bangunan sekali-sekala menjengah tingkap melihat keaadan kereta saya parkir dihadapan kedai beliau. Tiada sebarang kegusaran di hati saya kerana saya menggunakan tempat letak kereta awam yang sememangnya tidak mendatangkan masalah walaupun laluan yang begitu sempit di situ. Akhirnya selepas lakaran siap saya terus beredar dengan senyuman dan mengucapkan terima kasih di dalam hati kepada pemilik kerana kebenaran melakarkan barang yang begitu cantik kepunyaan beliau. Terima kasih.  =)


No comments:

Post a Comment