Friday 28 March 2014

Merekabentuk sebuah restoran asam pedas claypot




Medium : Autocad + 3dsmax + Adobe Photoshop

Selain merekabentuk bangunan kediaman atau residential, saya juga berpeluang merekabentuk bangunan komersial seperti ruangan pejabat, kedai dan yang berkaitan sehinggalah kepada merekabentuk hiasan dalamannya. Kebanyakan konsep hiasan dalaman yang saya hasilkan tidaklah begitu terperinci seperti yang biasa kita lihat di dalam majalah decor dihasilkan oleh professional interior designer. Cukup mengkagumkan dan begitu realistik sekali sekiranya ingin dibuat perbandingan. Apa yang saya cuba ketengahkan cumalah sekadar konsep rekabentuk awalan yang mana lebih memaparkan susunatur sesebuah ruangan serta tema utama yang pelanggan kehendaki. Teknik rendering di dalam aplikasi 3D juga saya gunakan adalah secara minima yang mana teknik ini bersesuaianlah dengan kemampuan peralatan komputer yang saya miliki. Untuk mendapatkan output lebih cantik, maka saya perlu bersedia untuk menaiktaraf spesifikasi komputer saya selain ilmu di dalam menguasai penggunaan aplikasi 3D yang cukup luas. Buat masa ini saya hanya boleh dikategorikan sebagai amatur sahaja dan cuba melangkah untuk jadi lebih baik daripada itu. 

Baiklah. Rekabentuk konsep di atas ialah sebuah konsep hiasan dalaman bagi sebuah restoran di sebuah pusat beli-belah di sini. Rekabentuk ini berkeluasan 962 kps keseluruhannya di mana susunatur ini dibahagi ke pada zon luaran dan zon dalaman. Ini bagi memudahkan akses serta keselesaan pelanggan kedai memilih ruangan sesuai menjadi pilihan untuk menikmati hidangan. Tugasan ini saya terima bukan daripada pemilik asal kedai ini tetapi daripada pembuat komponen hiasan dalaman ini atau bahasa mudahnya kontraktor. Beliau diminta untuk menghasilkan sebuah konsep yang agak menarik bagi sebuah restoran masakan asam pedas yang berkonsepkan ala 'fast food'. Dengan beberapa maklumat yang beliau perolehi, sedikit sebanyak membantu saya dalam proses rekabentuk hiasan dalaman ini.

Hasilnya, terbentuklah sebuah hiasan dalaman sebuah restoran untuk dikongsikan bersama sebagai panduan.

Pelan Lantai

No comments:

Post a Comment