Thursday 24 July 2014

koleksi : the unsinkable ship II

medium : pencil on paper

Beberapa minggu lalu, saya berkesempatan membersihkan bilik bujang saya di kampung memandangkan ia bakal digunakan semasa Aidilfitri nanti. Almari-almari lama saya selongkar dengan tujuan untuk membuang mana-mana barang yang tidak perlu untuk mengurangkan suasana semak di pandangan mata. Ruang-ruang tersebut bolehlah digunapakai untuk meletakkan barang-barang baru yang dirasakan lebih perlu untuk masa ini. Majalah-majalah lama, baju-baju yang telah sendat serta beberapa barangan lama saya kumpulkan untuk diletakkan di tempat pembakaran. Sayang tapi apakan daya saya perlu korbankan demi keperluan keluarga yang semakin membesar. 

Namun apa yang menggembirakan saya pada ketika itu, apabila saya terjumpa kembali sekeping lukisan lama bersaiz A4 pada tahun 1997 yang masih tersimpan di dalam sebuah fail milik saya. Alangkah gembiranya apabila terjumpa kembali koleksi ini. Yang lain tidak ditemui lagi. Walaupun terdapat gigitan lipas pada helaian lukisan, tetapi visual lukisan ini masih jelas dan terpelihara. Ini bermakna bertambah lagilah koleksi-koleksi lukisan lama yang boleh saya simpan sebagai kenangan. Gambar tersebut memaparkan sebuah kapal Titanic yang ingin meninggalkan pelabuhan dipenuhi oleh manusia yang membuat lambaian-lambaian terakhir. Apa yang membanggakan saya pada lukisan ini ialah rasanya saya berjaya hasilkan stroke lambaian manusia di jeti yang kelihatan agak hidup pada waktu dan ketika itu!.  =)

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin..

No comments:

Post a Comment