Sunday 31 August 2014

Menaiktaraf fasad banglo en. zeff

medium : autocad + 3dsmax + adobe photoshop

Assalammualaikum dan bersua kembali. Berikut adalah sebuah visual 3d kerja-kerja naiktaraf sebuah banglo 2 tingkat milik En. Zeff dari Melaka. Sebagai ringkasan, rekabentuk banglo ini sedang menunggu fasa pembinaan setelah mendapat kelulusan daripada PBT dan dijangka dibina di dalam masa terdekat. Pada peringkat awal, rekabentuk banglo ini telah dihasilkan terlebih dahulu oleh salah sebuah firma arkitek yang telah dilantik oleh beliau. Namun, apabila tibanya masa fasa pembinaan, beliau berasa agak kurang gembira terhadap imej yang telah dipersetujui serta merasa ragu terhadap kecantikan fasad banglo itu kelak.

Setelah diperkenalkan oleh salah seorang rakan, beliau menghubungi saya untuk mendapatkan sedikit pandangan. Saya memaklumkan yang saya sedia membantu sekadar yang termampu. Setelah pelan kelulusan disemak, saya dapati pelan tersebut amat bersesuaian sepertimana yang dikehendaki sebagaimana dipersetujui. Namun, pada pandangan saya ia boleh dinaiktaraf untuk mengindahkan lagi rekabentuk luaran tanpa pertambahan kos yang banyak serta yang paling penting adalah mengurangkan pindaan dari sudut struktur. Apapun ia terpulang kepada pemilik samada perlu sedikit perubahan atau kekal seperti sediada.

Akhirnya beliau bersetuju untuk melakukan sedikit make-up terhadap fasad bagi merealiasaikan impian memiliki sebuah banglo yang cantik, berfungsi dan praktikal. Saya mencadangkan sebuah konsep kontemporari dan resort yang mana ia adalah sebuah pendekatan yang terbaik bagi sebuah konsep kediaman yang relaks serta damai.

Persetujuan dimeterai dan tibalah masanya untuk saya membina semula model 3d bangunan tersebut berdasarkan pelan kelulusan yang diberi. Dengan menambah elemen unjuran bumbung, menambah ruang balkoni / patio bilik tidur utama, konsep coping, groove line dan hood, eleman kemasan brick veneer. artificial composite plank, aluminium louvers dan pebbles wash stone, mengolah lokasi tempat letak kereta, redesign & repositioning glass windows serta menambahbaik skema warna bangunan akhirnya terbentuklah sebuah konsep banglo dua tingkat yang diidamkan oleh pemilik. Beliau berpuas hati dengan makeover yang saya berikan.

Berikut adalah sebahagian gambaran serba sedikit hasil kerja yang telah siap.






Di bawah adalah gambaran rekabentuk asal disiapkan oleh arkitek yang dilantik oleh pemilik sebelum ini dan dikemukakan kepada saya pada peringkat awal. Rekabentuk 3d tersebut menggunakan aplikasi Sketch-up.




No comments:

Post a Comment