Thursday 31 December 2020

Merekabentuk banglo 1 setengah tingkat untuk En. Amsyairi

 

Medium : Autocad +3ds max + Adobe Photoshop

Konsep : Modern & Simple
Keluasan : 2,500 kp (30' x 72')

Hari ini merupakan hari terakhir penutup tirai untuk tahun 2020 yang penuh pancaroba. Sebelum tirai ini berabuh saya ingin berkongsi sebuah lagi rekabentuk banglo milik En. Amsyairi dari Melaka yang telah direkabentuk oleh saya pada penghujung tahun 2019.

Berikut adalah gambaran 3d fasad banglo 1 setengah tingkat berkeluasan 2,500 kakipersegi yang bakal dibina tahun hadapan. Pelan banglo ketika ini berada diperingkat kelulusan PBT yang dijangka akan dikeluarkan dalam masa terdekat ini. 

Pertemuan 2 mata bersama pemilik menghasilkan sebuah rekabentuk moden bersesuaian dengan kehendak dan keperluan ruang yang dipohon. Berkonsepkan moden dan ringkas menjadi asas kepada rekabentuk pelan lantai mahupun olahan bahagian fasad bangunan. Menginginkan sebuah dapur ditengah ruang memberikan sedikit kelainan dan kesegaran berbanding pelan susunatur yang pernah saya hasilkan. Mengzonkan ruang bilik-bilik disebelah belakang menjadikan ruangan depan dan tengah sebagai zon yang aktif dipisahkan dengan tangga ke tingkat atas. Tingkat atas ditempatkan bilik tidur utama yang dilengkapi dengan ruangan closet, bilik air, bilik studi serta balkoni yang luas. Terdapat juga sebuah ruang famili beristirehat di aras sama beserta balkoni. 

Secara ringkasnya banglo ini memiliki 3 bilik tidur, 3 bilik air,1 ruang tamu, 2 ruang keluarga, 1 bilik studi, dapur, ruang sidai, anjung kereta untuk 2 buah kereta serta 2 balkoni. Ruangan lanskap terletak di sisi bangunan memberikan pandangan menghijau sekiranya pemilik berada di ruang makan. Akhirnya, warna tona putih, serta tona oren menjadi pelengkap kepada gaya moden yang disukai pemilik. 




Jika diberi kesempatan, saya juga akan kongsikan gambar-gambar semasa pembinaan banglo ini kelak kepada semua pembaca budiman. Stay tune!.

No comments:

Post a Comment