Thursday 5 April 2012

sketch of the day : seminar

Hari ini telah masuk hari ke-2 saya menghadiri satu seminar yang berlangsung selama 3 hari di sini. Seminar ini adalah berkaitan sistem perngurusan serta cara mentadbir dalam melaksanakan sesebuah projek pembinaan. Topik yang agak menarik dan banyak ilmu pengetahuan yang boleh dipelajari. Masa yang diambil adalah dari pukul 8 pagi hingga 5 petang yang mana ia merupakan satu sesi seminar yang agak panjang dan meletihkan. Untuk menghilangkan rasa mengantuk, saya sempat memerhati serta membuat sedikit sketches di atas kertas pocket notepad tentang sebahagian senario dan gelagat orang dikeliling untuk dikongsikan bersama. Mungkin anda juga pernah mengalami situasi yang sama seperti saya.. :-)

 
1. Rekabentuk kerusi anti mengantuk yang kami semua gunakan di mana ia susah untuk bersandar bagi   
    peserta bersaiz besar. Pengurusan yang memang bijak. 
2. Seorang peserta senior yang agak tekun mendengar sambil membaca handout yang diberi. Perlu dicontohi.
3. Seorang lagi peserta di sebelah kiri depan saya yang agak bersungguh-sungguh mendengar walaupun 
    sebenarnya di sedang tidur (anak mata yang terlindung daripada spec berbingkai besar).


4. Rakan berbaju petak sentiasa membetulkan posisi duduk kerana tidak selesa dengan kerusi low back
    Badan perlu diurut bila balik ke rumah nanti.
5. Peserta di hadapan saya yang tidak bergerak dan kadang-kala mengangguk seolah-olah faham dengan  
    penerangan yang diberi. Sebenarnya dia juga sedang tidur.
6. Penceramah yang memberi talk dengan sepenuh hati dan mencurahkan ilmu yang ada dengan harapan
    hadirin semua faham dengan apa yang sedang disampaikan. Content menarik tetapi graf penyampaia 
    perlu sedikit dipertingkatkan agar dapat menarik perhatian peserta di bahagian belakang.


7. Dan saya merakamkan pose semasa membuat sketches di mana secara total dapat menghilangkan rasa
    mengantuk dan secara tidak langsung fokus pada sesi seminar dapat dibaiki.
8. Walaupun kadang-kadang sentiasa memerhatikan jam tangan untuk melihat waktu sebenar bila sesi ini
    akan tamat.
9. Pocket Notepad yang saya gunakan. Sekian.

No comments:

Post a Comment