Monday 28 May 2012

merekabentuk serta naiktaraf tandas awam

 
 Proses merekabentuk (lakaran) sebelum dipindahkan kepada autocad software.

Merekabentuk, idea, konsep, budget, melakar, komputer, terjemahan, spesifikasi, bina, penzahiran, kontraktor, supervision, arahan serta produk siap yang boleh diduduki adalah antara terma yang sentiasa saya gunakan seharian 5 hari seminggu. Tugasan berkaitan ini telah menjadi sebahagian daripada resepi kehidupan saya semenjak 11 tahun yang lalu. Berikut adalah salah satu assignment yang diberi kepada saya dan perlu dizahirkan bermula A - Z.

1. Project brief /  kehendak pelanggan - naiktaraf 5 zon tandas awam sediada
2. Peruntukan / budget - 300k
3. Konsep rekabentuk - modern contemporary
4. Kelulusan Client / Authority - perlu
5. Skop kerja - meroboh dan menggantikan sistem pepaipan, sanitary fittings & taps ware, jubin lantai  
    & dinding, make-up, civil dan M & E works.
6. Lukisan / tender & contruction drawings - inhouse (2 minggu)
7. BQ / Tender Document - Quantity Surveyor
8. Pembinaan - Kontraktor
9. Supervision - saya & pasukan 
10. Siap - serah kepada client setelah siap dan boleh digunakan.
11. Saya ?? - syukur mendapat gaji bulanan. hehehe..

Dan berikut adalah antara 3d images yang saya hasilkan untuk kelulusan dan persetujuan client. Tidak detail dan hanya draft rendered tetapi cukup untuk menggambarkan konsep yang diinginkan.

 Medium : Butter paper +Autocad +3dsmax + Adobe Photoshop
Gambaran tandas sediada yang telah uzur

No comments:

Post a Comment