Friday 2 August 2013

urban sketch : persimpangan jalan tun tan cheng lock

Medium : pencil on paper

Misi kali ini berjaya lagi. Baru sebentar tadi saya sempat menghasilkan sebuah lakaran di atas flip sketchbook yang dilakarkan ketika berada di dalam kereta. Scene atau panorama yang terakam semasa melalui Jalan Tun Tan Cheng Lock. Itupun adalah atas dasar dan situasi kebetulan. Tujuan sebenar ialah saya ingin menunaikan solat jumaat di Masjid Tengkera yang terletak di pinggir bandar Melaka. Di mana laluan diambil tersebut menuju terus ke destinasi yang diinginkan. Namun disebabkan kesibukan serta kesesakan lalulintas pada separuh perjalanan, menyebabkan saya membatalkan niat dan berpatah semula menuju ke Masjid An'nur. Di dalam perjalan tersebut saya sempat memerhati lokasi yang sesuai untuk memakir kereta. Memandangkan saya masih mempunyai masa lebih kurang 1 jam, saya bertekad untuk menghasilkan 1 lakaran sementara menunggu waktu solat. Dengan kit melukis yang memang sentiasa berada di dalam kereta, tanpa berlengah masa saya pun mula melukis. Peralatan yang digunakan ialah pencil 3B serta flip sketchbook. Akhirnya, siap sebuah lagi lakaran untuk dijadikan koleksi yang berdurasi sekitar 20 minit. 

Situasi dan keadaan saya ketika melukis.

No comments:

Post a Comment