Saturday 16 November 2013

sketch of the day : topi

 medium : pencil on paper

Cuti hujung minggu saya tidak ke mana. Rancangan untuk berbasikal pada awal pagi terencat seketika kerana hujan turun sejak malam tadi. Tiada apa aktiviti yang saya rancangkan buat melainkan mencuri-curi masa menyambung semula tugasan berkaitan lukisan pelan submission. Dania masih lagi tidur. Pagi masih pun terlalu awal. Sambil-sambil itu hati terdetik untuk melakar. Tanpa lengah, peralatan melukis dicapai. Hari ini saya cuba bereksperimentasi subjek lukisan menggunakan pensil. Agak lama tidak menggunakan medium ini. Akhirnya siap sudah sebuah lakaran bertajuk 'Topi'. Topi jenis army ini kegemaran saya dan dibeli ketika berada di Langkawi tempoh hariSubjek ini menjadi pilihan sebagai model kerana saya ingin menonjolkan teknik hatching dan shadow selain ingin menimbulkan tekstur renyukan kain. Dan inilah hasilnya. 

Lakaran ini menggunakan pensil 3B ke atas sketchpad buatan sendiri.

No comments:

Post a Comment