Tuesday 5 November 2013

urban sketch : kota A' famosa


medium : pen & watercolour on paper

Salam Maal Hijrah. Lakaran di atas di buat semasa sesi kayuhan sempena cuti umum seluruh negara semalam. Cuaca agak baik pada pagi tersebut namun diramalkan akan berlaku ribut petir pada petang hari. Route atau arah kayuhan kali ini agak sedikit berbeza daripada sesebelumnya kerana saya memilih untuk berada di kawasan Bandar Hilir berbanding di Sungai Melaka. Lakaran hari ini memfokuskan kepada ikon pelancongan yang begitu terkenal di negeri ini iaitu Kota A' Famosa. Agak lama saya idamkan melukis monumen ini dan kini ia terlaksana. 

Secara ringkas, monumen tinggalan sejarah ini dibina pada tahun 1511 oleh pihak Portugis setelah berjaya menawan Melaka. Kubu ini dibina bertujuan sebagai simbol kuasa serta kota pertahanan daripada penentangan penduduk Melayu ketika itu. Dibina di atas bukit dengan tujuan memantau aktiviti perkapalan di Selat Melaka. Pada asalnya terdapat 4 menara kawalan, tembok setebal 2.4 meter mengelilingi bandar Melaka serta dilengkapi dengan 7 buah meriam dipelbagai arah. Pada tahun-tahun berikutnya, berlakunya tranformasi pembinaan di kota ini selepas pihak Belanda menjajah sehingga ke era Inggeris. Namun, apa yang tinggal kini hanyalah pintu masuk kota dan beberapa jaringan kubu yang masih kelihatan. 

Bersebelahan dengan monumen A' Famosa ini terletaknya bangunan lama dikenali dengan Bastion House yang kini dijadikan Muzium Dunia Melayu Dunia Islam untuk para pengunjung menghayati budaya dan sejarah agama Islam serantau. 


Lakaran yang dibuat ketika itu. Terdapat kumpulan kaki jogging yang sedang menjalankan aktiviti senaman Tai Chi mengikut rentak lagu.

Lakaran yang telah siap pada pukul 8.15 pagi.

Diwarnakan sebaik sahaja tiba di rumah. Terdapat beberapa elemen pokok tidak diwarnakan bertujuan untuk menonjolkan lagi rupa bentuk Kota A' Famosa di dalam lukisan.

No comments:

Post a Comment