Thursday 14 November 2013

merekabentuk banglo 2 setengah tingkat en. mazlan


Berikut adalah sebuah banglo 2 setengah tingkat yang masih di dalam 60% pembinaan terletak di Ayer Keroh, Melaka. Kediaman ini dimiliki individu bernama En. Mazlan dan Dr. Roaimah. Proses merekabentuk banglo ini telah bermula dan telah mendapat kelulusan membina oleh Pihak Berkuasa Kerajaan Tempatan sejak tahun 2011 lagi. Namun pembinaannya di tapak bina hanya bermula pada awal tahun 2013. Gambarajah di atas menunjukkan lukisan 3D perspektif atau gambaran awalan yang saya hasilkan bagi memperlihatkan rupa visual luaran banglo ini apabila siapnya kelak. Dan gambar foto disebelahnya ialah imej sebenar di tapak bina diambil dari sudut yang lebih kurang hampir sama. Foto ini baru saya rakamkan pada minggu lalu.

Konsep yang dipilih ialah konsep moden seiring dengan keperluan dan kehendak pasaran sekarang ini. Pasangan ini lebih meminati konsep ini kerana ingin merasai perubahan baru berbanding dengan rekabentuk tipikal rumah mereka sediada. Berkeluasan 364.3 meterpersegi (3921.3 kakipersegi) dilengkapi dengan 4 bilik tidur termasuk master bedroom, ruang attic pelbagaigunaruang tamu utama, lounge, ruang makan, coffee area, dapur kering dan basah, family area, gym, study room dan 3 bilik air. Kesemua senarai kemudahan ini melengkapkan fungsi bagi sebuah kediaman mampu milik untuk pasangan ini. 


medium : autocad

Lakaran pelan yang dibuat ini merupakan sebahagian daripada proses merekabentuk serta komponen yang terdapat di dalam lukisan submission dan digunapakai di tapak bina oleh kontraktor. Lukisan teknikal ini disusun semula menjadi sebuah lukisan isometric.

1 comment:

  1. Slm encik,saya berminat nak dptkan pelan banglo spt ini.mcm mana nk hubungi encik ya? Ini no.tel saya,blh whatsapp/sms,tq 0195799848 (hidayat)

    ReplyDelete