Tuesday 21 August 2018

Merekabentuk banglo 1 tingkat - jenis B

Medium : Autocad + 3ds Max + Adobe Photoshop

Jenis B - 1 Tingkat
Konsep : Modern Contemporary
Keluasan : 2,700 kp (38' x 86')

Salam sejahtera. 

Dikongsikan rekabentuk sebuah banglo 1 tingkat berkonsepkan modern contemporary bersaiz bukaan (38' x 86) yang berkeluasan anggaran 2,700 meterpersegi secara keseluruhan. Sukacitanya saya maklumkan rekabentuk ini masih belum lagi ada pemilik. Konsep ini dibuat tatkala mencari-cari sebuah konsep awalan yang dipohon seorang klien suatu masa dahulu. Namun selepas ianya direkabentuk, beliau menginginkan pula kediaman banglo 2 tingkat yang menjadi pilihan. Oleh yang demikian, saya menamakan banglo ni kepada Jenis B - 1 Tingkat secara umumnya. Jenis A boleh semak kepada link yang saya lampirkan.

Banglo ini secara peribadinya menjadi antara kegemaran saya yang mana mempunyai rekabentuk fasad yang unik dan versertile. Komponen serta warna kuning ini saya jadikan sebagai elemen yang dominan menguasai bentuk luaran. Putih semestinya warna yang wajib untuk rekabentuk moden untuk menunjukkan kemasan arkitektur yang bersih serta kemas. Groove line berwarna coklat keperangan sebagai feature wall mengimbangi rekabentuk dinding double volumn yang tinggi di ruang tamu. Tiang anjung kereta yang moden dikedudukan secara rawak melengkapkan fasad banglo yang agak sofistikated. Kemas dan bersih.

Secara keseluruhannya, banglo ini memiliki 4 bilangan bilik tidur (termasuk bilik tidur utama), 3 bilik air, ruang tamu (double volumn), ruang famili, bilik solat, dapur basah dan dapur kering, stor serta ruang ampaian di sebelah belakang. Terdapat bukaan sliding folding door diruang famili sebagai akses ke kawasan halaman dimana binaannya bumbung rata ditopangkan dengan tiang horizontal plane secara tegak. 

Ok. Kepada pembaca yang berminat bolehlah email kepada saya seperti alamat email yang tertera di sebelah dan tinggalkan no telefon untuk dihubungi. Saya akan cuba respon segera. Sekian terima kasih. Salam Aidiladha.




2 comments:

  1. Maaf blh tk saya tgk plan dlamn utk ruang rumah ne trm kasih

    ReplyDelete
  2. Boleh tuan/puan. Tinggalkan no contact melalui email tertera ya. Nanti saya akan respon segera. Terima kasih.

    ReplyDelete